fredag 13. desember 2013

Veiledertur




Som 3. års student på friluftsliv ved HISF har man som oppdrag å være veileder for 1. og 2. årsstudentene.
Jeg og Ane ble veilederteam, og fikk med oss en sprek gjeng med tre B1'ere og en B2'er. Vårt turmål ble Fjærland, nermere bestmt Endrestølen. Målet var at vi skulle få gått noen turer hvor der forhåpentligvis kunne være litt fart over feltet, så det ikke bare ble "leirkos". Vi ville vekte sporløs ferdsel, orientering og veivalg i brattere terreng, samt gode leirutiner. Som sagt fikk vi en over gjennomsnittet sprek gruppe, og vi gjennomførte turplan A, som besto i å etablerere leir ved Endrestølen. Dag 2 skulle da gå til Nyastølseggi, og dag 3 skulle gå til Middagshaugen, videre over ryggen til Skredfjellet, og derfra ned til Berge og busstoppet.
Siden dette var en "veiledertur" kunne det jo være opplagt å skrive litt om veilderrollen. Priest and Gass (2005) har laget en modell for hvordan du som veileder kan evaluerer dine deltakere før, under og etter et opplegg eller en oppgave. Modellen kalles CHANGES moddellen, og en en forkortelse av:

C: Context - hvem er deltakerne, hvad er oppgaven, hvor skjer det.
H: Hypothesis - Hvordan forventer du utførelsen vil bli. Hva vil skje i gruppen, hvordan løses oppgaven etc.
A: Action - Hva skjer i utførelsen?
N: Novelty - Utsett deltakerne for uvante situasjoner, så de viser frem deres sanne jeg og ikke skjuler seg bak en fasade.
G: Generating - Hva skjer av gruppedynamikk?
E: Evaluation - Evaluer. Hva skjedde? Stemte hypotesen overens det som egentlig skjedde?
S: Solution - Hvilke endringer og løsninger har du til å gjøre veiledningen bedre til en annen gang?

En slik modell kunne Ane og jeg har brukt for å tenke igjennom hvordan vi ville planlegge, gjennomfører og evaluerer turen og de oppgaver vi satte deltakerne på.

Priest, S., & Gass, M.A. (2005). Effective Leadership In Adventure Programming (2nd ed.). Champaign, Illinois: Human Kinetics Publishers

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar