lørdag 16. november 2013

Kulturreise til Solund



I uke 37 dro vi Solund og nermere bestemt Litle Færøy. En lille øy litt uten for Hardbakke, hvor karen Roar bodde. Vi skulle bo i naust og telt hos Roar på hans lille øy og i løpet av fire dager få innblikk i kystfriluftliv, historie knyttet til bruksbåter og livet ved havet, samt gjennomfører et grunnkurs i havpadling. Dagene i Solund var en til dels en del av emnet turisme og naturbasert turisme, hvor vi så mye på forholdet mellom markedet for naturbasert turisme knyttet til det tradisjonelle friluftsliv og det mere opplevelses- og aktivitetspregede moderne friluftsliv. (Mehmetoglu, 2006)
På kveldene hadde vi studenttemaer omhandlene naturbasert turisme. Et tema som jeg vil ta opp i dette innlegget er fra et studenttema omhandlende turistmarkedet for naturbasert turisme, og hvordan dette kan ses i forhold til Solund. Markedet for den naturbaserte turisme, er de personene som anvender eller potensielt vil anvende en naturbasert turistprodukt. (Mehmetoglu, 2007)
Mehmetoglu (2007) oppdeler dette marked veldig grovt i to kategorier. Det sepsialiserte marked, og det generelle marked. De spesialiserte turistene er de som benytter et veldig spesifikt turistprodukt, og er veldig målrettet i forhold til hva de vil ha, og hvordan dette produktet skal se ut. Til eksempel kunne den spesialiserte turisten dra til Solund med et mål om å padle havkajak, for padleopplevelsens skyld. Den generelistiske turisten kunne dra til Solund for flere ulike mål, og ta imot det som ble tilbudt av kulturtilbud, sejlturer eller fiskeri. Mehmetoglu (2007) snakker likeledes om hvordan man kan segmentrere markedet, som handler om å oppdele turistene i grupperinger for bedre å kunne tilpasse sitt produkt for dette marked.
Skal man se på hvordan Roar på Litle Færøyane kunne segmenterer markedet for bedre å tilpasse sitt produkt til disse segmenter, da kunne han f.eks. profilerere seg som havkayak padledestinasjon, og tilrettelegge sin øy for kayakpadlere med info om padleturer, lett landgang på øyen, lett tilgjengelig overnattingsmulighet, evt. utbyding av kayakkurs, eller guidede kayakturer. Daville han ha valgt et veldi spesialisert segment av markedet, hvor fokus lå på å få kayakpadlere til øyen. Han kunne på samme måte ha profilert seg som en kulturreise destinasjon, hvor fiskerihistorie og øylivet var fokus. Da kunne guidede turer i gamle bruksbåter eller fisketur med gamle tradisjoner være det tilbudte produkt. I dette tilfelle ville det kulturinterresserte segment av markedet bli det profilerte.

Referanser: Mehmetoglu, M. (2007) Naturbasert turisme. Bergen/Oslo, Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar