lørdag 13. oktober 2012

Syv dagers Høgfjellstur

-Skiftende klima og væreforhold inne for kort periode-

Vi hadde som man kan se på
værmelding en veldig våt uke, med mye nedbør i form av regn. Men det var ikke bare regnen som kom fra oven, også sol og tilmed snø fikk vi å se, og det skiftede samtidig veldig fort mellem disse forskjellige værforhold.
en vet jo at været kan skifte veldig fort, og især her på vestlandet, men vi blev likevell overrasket et par ganger, og det kan have stort betydning for, om ikke sikkerheten ved

turen, men så ihvertfall komforten, så synes “fort skiftende vær” var et spennende emne å skrive om.

Turen startede nede ved fjorden ved Grinde med lett regn og rundt en 15 graders varme. Da vi kom litt opp på fjellet med Nyastølen var det litt koldere, men ellers fortsatt ganske stabilt. Hva der ikke var stabilt var kvelden dagen etter, hvor vi var kommet til Nyastølen 2. Her hadde vi vell lettere nedbør i form av regn, og de fleste var gira på å komme i teltet å få varmen i soveposen og kanskje tørket litt klær. I løpet av en times tid endrede vannstanden i de to elver rundt leirplassen seg så fort at vi alle måtte evakuerer og flytte teltene til en plass hvor elvene ikke truede med å sluge oss alle. Det blev lettere kaotisk og utstyr og personer som ikke var gjennomvåte fra før, ble det ihvertfall nå. Dette var en vurdering av en sikker og bra teltplass som pludselig i løpet av veldig kort tid, ikke var brukbar i det hele tatt.

Neste store klima kontrast var forholdet mellem de tropelignende forhold i skogen ved reisteå. Sveten randt, vi gikk uten jakke og genser, og fuktigheten var veldig høy. En time senere var vi oppe ved Britastein. Temperatur på 2 grader, lettere vind, og minsandten om der ikke også var snø i luften! Jeg satt med iskalde fingre og lagte spaghetti bolognese, 1 time før gikk jeg i noe jeg følte var amazonas jungle. Stor kontrast blot pga. av litt tid og 450 høydemeter.

Snø på vei mot Blåfjell
Dagen etterpå gikk vi oppover blåfjell. De ble tjukk tåke med en gang, og snøen fallt i størrere og tørrere mengder desto lengere opp vi kom. Vi kom til toppen og skulle gå nedover ryggen over kambafjell, Teigafjell og til hodlekve. Det var whiteout og prima kompaskurs forhold, likevell bommede vi ganske fælt og endte ganske fort på feil kurs og 1 time senere sto vi nede ved Kupeelvi. Vi gikk ned til Hodlekve, og sammen med oss ankom solen og blå himmel, go og varm.

Konklusjonen på hele showet må være at du altid må være forberedt på det værste. Fordi solen skinner, og det ikke grunn for ikke å pakke med noen ekstra klær i sekken. Husk handsker på tur selvom kalenderen bare sier 2. september, og ta høyde for at når kartet viser høydekurver betyr det også fort endringer i været.

5 geologiske landskapsformer og vegetasjonstyper.

Underveis på turen fikk vi til oppgave å finne 10 karakteristiske geologiske landskapsformer, eller vegetasjonsarter innenfor pensum.
Jeg har valgt å bare poste 5 stykk her.

Caroline står med et fint eksempel på en u-dal i baggrunden, som er skapt av en isbre der her ligget og gravet seg ned i grunnfjellet under siste istid som opphørte ca. 9600 f.kr.

Botn. Her er tydelige indikasjoner i terrenget på at der har ligget en botn-bre på fjellet i bakgrunner, og skuret ut denne botn eller fordypning i fjellet.

Røsslyng. (Caluna Vulgaris) En lav lyng plante der vokser op til lavalpin sone. Karakteristisk plante i fjellet da den er lett gjenkendelig på alle de små lilla blomter. Den vokser oftest på åpne områder med rigelig tilgang til vann.

Myk kråkefot (Lycopodium Clavatum). En nålebesatt krypende stingel. Forekommer hovedsagligt fra lavalpin og opp til øvre mellomalpin sone. Planten i ganske lett forveksellig med Rypefot og fjellkråkefot, som begge også er i kråkefotfamilien.

Hengevingebregne (Phegopteris connectilis) 3 fine eksemplarer av hengevinge bregnen. Ganske karakteristiske kjennetegn er at de to nederste blade stikke litt mere ut mot fronten av planten end de andre bladene, så det ser ut som de “henger” litt. Planten gror Hovedsagligt under tregrensen.